Thursday, May 5, 2011

Sardine Roll


As Salam ya buat semua, sebenarnya aku dah lama sangat tak menjengah blog aku sendiri ni.....almaklumlah kan....semua semangat bercampur baur....malas + rajin+ngantuk dan segalanya, oh ya lagi, satu tu yang buat aku tak menjengah blog sendiri ni sebab aku sendiri sampai terlupa password nak log in...boleh..:) Sebab terlampau lah lama tak jenguk blog sampai terlupa password....he...he...he..



tapi kenapa aku tetiba bersemangat pulak nak mengupdate blog aku ni sebab nak inform kepada mereka yg sewaktu dengannya yg aku bi sebenarnya mmg rajin.....


Anyway, sebenarnya aku nak tunjuk dengan mereka-mereka yang sewaktu dengan nya aku pun rajin jugak mencuba resipi baru.....jeng...jeng...jeng... sardine roll...recipe ni aku ambik dlm majalah wanita lah kalau aku tak silap....harap-harap tuan tanah tolong halalkan ya....recipe ni ok lah amat senang bangat pada aku yang mmg rajin ni kan....so tengoklah mcm mana aku buat ya...




mula2 kenalah hancurkan sardine tu dulu, tapi aku masak jugak sardine tu. Siap tumis bawang dan campur sikit lada hitam dan buah zaitun agar dia tidak berbau hanyir. Inilah hasilnya lepas di masakkan intinya....



Lepas tu bolehlah ambik roti yg square ni atau roti gardenialah katakan....lepas di lenyek bagi dia kejap sikit, bolehlah letak kan inti seperti diatas tu.....step by step....kalau tak pandai tak tahulah aku nak ckp ya....




Lepas tu dicantumkan tepinya dengan mengunakan tepung gandum yang dicampur dengan air, buat macam gum lah gitu bunyinya....lepas tu tepi tu tekanlah dengan garpu supaya isinya tak terkeluar bila digoreng....pas tu...







Nilah hasilnya bila dah siap.....tapi yang ni sebelum di goreng...kalau nak makan yang mcm ni terus pun ok jugak, sebab sardine tu pun sudah di masakkan.....anything happen pun perut sendiri yang tanggungkan....anyway, my habibi memang makan yang belum goreng ni aje...tapi yg bergoreng punya....



Jeng...jeng... inilah hasilnya selepas digoreng kuning sedikit, rasanya memanglah sedap....tgklah sapa yang buat kan....hhhmmm crispy tu kalau makan panas-panas, yang ni pun Mr Habibi suka jugak, aku rasa dia makan banyak jugak, sebab aku makan dua ketul je perut dah penuh....alaihai...anyway...aku berjaya jugak oiiii....


Tapi masa aku buat ni dalam 2 bulan yang lepaslah kan...mmg habibi aku pun terkejut beruk tengok aku tetiba je rajin buat sardine roll ni....but at the end dia happy sebab aku dah rajin...mmuuaaahhhhh dan sardine roll is so sedap......sebab tu bila dia stay dgn aku, aku blh buat dia gemuk sebab aku suka buat experiment.....tapi skg dia tak ada......tak masak langsung lah aku jawabnya...he ...he ...he...


so cubalah ya....jangan tak cuba....



















No comments:

Post a Comment